Als de derde donderdag van de maand op een even datum valt….

image
Overdaad aan verkeersborden: Voor wie?

Iedereen kent vast wel een plek waar zo’n ongelooflijke brij aan verkeersborden staat dat je je afvraagt welk gedrag er nu precies van je verlangt wordt. Een recent voorbeeld zijn de borden die met de verhoging van de maximum snelheid naar 130km/u langs de kant van de snelwegen zijn neergezet. 120 – bij gesloten spitsstrook – tussen 18 – 24 u. Niemand die snapt hoe hard je nou precies wanneer mag rijden.

 Dit weekend kwam ik ook een mooi voorbeeld tegen van een verkeersbordenbrij. Net onder Den Haag is vanaf Kijkduin richting Ter Heijde over de nieuwe Duinenrij een schitterend kaarsrecht fietspad aangelegd met de flitsende naam: F370. De stenen liggen in tegenstelling tot menig Haags fietspad nog volledig waterpas dus een genot om over te fietsen mits geen tegenwind uiteraard.

Omdat ik niet fietste maar een rondje rende had ik iets meer tijd dan menig wielrenner om de borden die bij elke strandopgang naast het fietspad waren geplaatst te bekijken. Voor een rechttoe rechtaan fietspad zonder stoplichten, kruisingen met autowegen, trambanen etc. vond ik het er nogal veel…

Allereerst een blauw bord “fietspad”. Mocht ik er dus wel zelf overheen? Ja, even zoeken leerde mij dat dit een zogeheten “onverplicht fietspad”  is. Verboden voor gemotoriseerd vervoer. Dat maakte het bord eronder natuurlijk nutteloos al is het belerende gebruik van CAPSLOCK natuurlijk wel ontsproten aan het brein van de meedenkende ambtenaar die er geen twijfel over wil laten bestaan dat er dus GEEN bromfietsen en snorfietsen op mogen. Technisch gezien klopt dit niet want zolang de snorfietser zijn motor niet aan zet mag hij er wel rijden. Maar goed, dat ook nog op een bord zetten zou het wel te gek maken.

De toevoeging “Eigen weg” is bijzonder. De duinen blijken eigendom te zijn van het Hoogheemraadschap en die mag dit fietspad, aangelegd door de Provincie dan ook afsluiten naar eigen goeddunken. Blijkbaar is het dan wel nodig hier een bordje bij te plaatsen dat  het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990) van toepassing is. Je zou het haast vergeten.

Het bordje voor het aanlijnen van de hond is dan weer noodzakelijk maar de opmerking over het strooibeleid draagt slechts bij aan de overkill van informatie. En daar zit hem precies de crux. Waarom zijn hier zoveel borden neergezet en is dit de trend voor openbare ruimte. Moeten u en ik aan elke regel worden herinnert op straat of accepteren we een correctie van een agent? Zijn we niet meer in staat zelf gevaar in te schatten en gaan we als bambi’s op het ijs onderuit op een duidelijk niet gestrooid fietspad omdat er geen bordje bij stond dat er niet gestrooid wordt?

In Hongkong en New York hangen de straten vol met waarschuwingen voor ongewenst gedrag, gemakshalve wordt ook direct het boetebedrag vermeld. Voorbeelden zijn: Niet spugen op straat (kwestie van fatsoen en hygiëne lijkt me) en het verbod op nodeloos toeteren in de auto. Met dat laatste voorbeeld is gelijk duidelijk dat verbodsborden gewenst gedrag niet altijd bevorderen.

Het zal in de stad voorlopig alleen maar drukker worden, meer mensen, meer fietsen, meer auto’s en meer wandelaars. Allemaal willen we gebruik maken van het zelfde gebied. Dit gaat conflicten opleveren. Naar mijn mening worden deze problemen niet opgelost met een gigantische verbodsbordenbrij maar met gezond verstand, geduld en een portie ouderwets galant gedrag. Uiteraard alleen of behalve tussen 9 en 12 mits de derde donderdag van de maand op een even dag valt.

Een reactie

  1. Het bordje dat het RVV van toepassing is, is ook overbodig. RVV is sowieso van toepassing omdat het fietspad is opengesteld, eigen weg of niet, is daarbij niet relevant. Het bordje zou een functie krijgen als de weg wordt afgesloten voor het verkeer.

    Bordje eigen weg is normaal gesproken om te voorkomen dat iets een openbare weg wordt (en de eigenaar geen zeggenschap heeft over het gebruik), maar in dit geval is dat eigenlijk onnodig omdat het waterschap in geval van een openbare weg ook de wegbeheerder zou zijn, zoals het geval is in de halve provincie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.