Rotte Komkommers

groenten - komkommer plantNu de zomer alweer een paar weken Nederland “teistert” met hoge temperaturen en de helft van de Nederlanders die (nog) niet het land heeft verlaten voor een vakantie in zuidelijker orde is het weer tijd voor de komkommer berichten. Ook journalisten en redacteuren zijn op vakantie en hebben de nieuwsgaring overgelaten aan de vakantiekrachten en de loopjongens… Wereldnieuws verdwijnt en daarover in de plaats de lokale onzin berichtjes van het niveau man bijt hond.

Deze week bereikte de onzin die via journalistieke wegen onze ogen en oren bereikten een nieuw dieptepuntje. Normaal in komkommertijd wordt het nieuws beheerst door een poema op de Veluwe, een ringslang in Purmerend of een ander exotisch dier op een iets minder exotische locatie. Konden kranten wekenlang nieuws van maken. De poema van dit jaar, de dode wolf (of hond? zijn ze daar nu eigenlijk al uit) was al snel geen nieuws meer en men stapte over op de volgende berichten: Als eerste was daar de lobby van de alcoholindustrie. Eerst met de ophef over het wel of niet promoten van alcohol door RTL tijdens programma’s zoals Oh Oh Cherso. Uit onderzoek bleek dat jeugd trouwens al jaren minder drinkt dan voor deze programma’s dus gesteld kan worden dat Oh Oh Cherso de beste droogleggings methode voor de jeugd is (tenminste, als je het niet zo nauw neemt met oorzaak en gevolg denken). De leukste quote in deze discussie komt op naam van programma directeur Matthias Scholten (u kent hem nog van “Over de Roooie”). In ongeveer deze woorden zei hij:  Hoe kunnen ze nou weten dat ons programma over jongeren in Twente genaamd “Het wilde Oosten” scenes bevat met veel alcohol…. Nou Matthias, ik reken toch wel op een paar goede shots in de zuipketen van tukkerland…

De alcoholtrein denderde verder in het nieuws met het bericht dat de brouwers in Nederland tegen verdere accijnsverhoging waren. Heineken c.s. vinden het niet kunnen dat de overheid om de gaten in zijn begroting te dichten zich naar de burger draait (lees: Heineken vreest dat de bierdrinker minder geld aan zijn bier uitgeeft). Het RTL4 half acht journaal besteedde er de journaalopening van 5 minuten aan met een leuk filmpje van het bierteam dat handtekeningen ophaalde op het strand. Frissen jongens en meisjes die aan het publiek vroegen “Wil je ook dat het bier niet duurder wordt. Teken dan hier”. Verassing, niemand wil duurder bier.

RTL stelde géén enkele kritische vraag in het journaal aan de brouwers. En dan te bedenken dat die brouwers nog een claim van honderden miljoenen aan de EU moeten betalen. Reden: Kartelvorming wat zorgde voor een te hoge bierprijs. Ik heb nog geen sorry van ze gehoord, laat staan een gratis biertje gekregen. De stagaire van RTL bedankt voor dit journalistieke hoogtepuntje.

Dan het nieuws over Wakker Dier en de Plofkip. Wakker Dier voert na al geruime tijd een campagne tegen de kiloknaller plofkip. Daar kan je van alles van vinden maar wat haalde gisteren het nieuws. Door de aandacht van Wakker Dier van de Plofkip stijgt de verkoop van de plofkip… De claim kwam van supermarkt branchvereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Juist, de belangenvereniging van de partijen die door Wakker Dier zeer succesvol worden gedwongen de plofkip uit het assortiment te halen. Wat bleek. Er waren helemaal geen cijfers die deze bewering staafden! Sterker nog, de CBL houdt niet bij welk gedeelte van de kip verkoop biologisch of plofkip is. Je zou toch denken dat een beetje journalist navraag doet over dit soort claims voordat ze gepubliceerd worden…. Inmiddels is het frame van de CBL de hele dag twitter over gegaan en mag Wakker Dier haar lobby weer van punt nul oppakken.

Nog niet uitgezocht maar de claim dat ouderen in verzorgingstehuizen alleen maar winterkleding hebben en het daarom zwaar hebben met deze zeer warme dagen doet toch wel de wenkbrauwen fronsen. Waarom alleen maar winterkleding? Laten we in ieder geval goed opletten bij de vorst van komende winter. Het bericht dat ouderen allen zomerjurkjes hebben komt dan vast voorbij!

Zomaar wat voorbeelden van nieuws tijdens komkommertijd. Wellicht is het dan maar goed dat de journalisten van dienst zich deze weken niet bezig houden met Zimbabwe, Syrië of de NSA zaak, dat heeft een iets kritischer houding nodig.

Voor wie denkt, waar dient dit bericht toe?  Wees gerust, het is komkommertijd, dus louter ter vermaeck

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.