Citymarketing – De investering waard

Waarom gaat er toch “zoveel” geld naar citymarketing?

Die vraag komt ongelooflijk vaak voorbij in de Raad maar natuurlijk ook op twitter (al is de bewoording dan net iets kleurrijker..).

Den Haag besteedt inderdaad jaarlijk een flinke som aan het binnenhalen van grote evenementen en om de stad eens extra goed aan te kleden als er iets te vieren valt of als we in de schijnwerpers staan. Geld dat we ook prima aan andere dringende zaken in de stad hadden kunnen besteden.

Maar D66 steunt deze investeringen van harte. En wel om de simpele redenen dat dit banen oplevert. En die banen kunnen we prima gebruiken met zoveel mensen die werkeloos thuis zitten.

Volvo Ocean Race

Maar hoe draagt een evenement als de Volvo Ocean Race dan bij aan banen in Laakkwartier? Bij dit zeilfestijn kwamen 120.000 mensen een kijkje nemen op Scheveningen. Sommigen bleven gelijk een nachtje slapen in een van de Scheveningse hotels anderen gingen na een hapje eten in een strandtent weer op huis aan. Er werd in ieder geval flink geld uitgegeven en het was een behoorlijke drukte in de horeca. En die hotels, restaurants en strandtenten kunnen alleen maar draaien als er genoeg mensen bij hen komen eten en drinken. En in die zaken werken serveersters, schoonmakers en koks (uit de hele stad…). En hoe meer drukte op Scheveningen hoe meer personeel een eigenaar kan aannemen, hoe meer bestellingen hij moet doen bij toeleveranciers. Extra banen!

Voor een prachtige sfeerimpressie klik je hier: https://youtu.be/PyM7PJ4UDl8

Het WK Hockey, vorige jaar in het ADO stadion leverde de stad uiteindelijk zo’n 12,8 miljoen euro op aan extra bestedingen in de stad. Vandaag kwam naar buiten dat het succesvolle jaar van het Mauritshuis ook tot vele extra bezoekers had geleid die allemaal na het museumbezoek hadden gewinkeld of geborreld in Haagse winkels en cafe’s.

Spotlights

Tijdens deze evenementen staat de spotlight even op Den Haag. Beelden van de Ocean Race maar ook van de Nuclear Security Summit gaan de hele wereld over en meegereisde journalisten schrijven hopelijk lovend over Den Haag als de stad die je zeker niet mag overslaan op een trip naar Nederland. Onbetaalbare publiciteit voor een stad waarvan inmiddels 10% van de bewoners (in)direct profijt trekt van de toeristische sector.

Als partijen in de Gemeenteraad dan ook weer eens van leer trekken tegen gemeentelijke bijdrages aan evenementen zoals de Volvo Ocean Race of het WK Beachvolleybal (vanaf volgende week op de Hofvijver!) reken ik ze graag voor wat dit op de lange termijn voor iedere Hagenaar in de stad betekent.

De Engelsen hebben een mooi gezegde voor die verkeerde zuinigheid ” Penny wise Pound foolish!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.