Madrid M30 Rio – Dan liever de grond in

De Haagse D66 afdeling bezocht in het eerste weekend van april haar Spaanse zusterpartij Ciudadanos in Madrid om ideeën uit te wisselen op het gebied van verkeer, duurzaamheid en burgerparticipatie. In enkele blogs geef ik een verslag van ons bezoek en breng ik de punten naar voren die we als inspiratie kunnen gebruiken in Den Haag.

De afgelopen jaren heeft de stad Madrid miljarden uitgegeven aan de M30, de binnenste ringweg van de stad. Deze weg is in de jaren ’70 aangelegd om het toenemende autoverkeer om de stad heen te leiden en zo via inprikkers het centrum in te leiden. Deze weg werd steeds verder verbreed en steeds frequenter gebruikt. De stad en dan voornamelijk de uitgestrekte voorsteden en suburbs groeiden namelijk als kool en zonder goed OV is iedereen aangewezen op de auto.

Die groeiende stroom verkeer was dramatisch voor de leefbaarheid van de stad.  De snelweg drukte een rivier weg en reed vlak langs de huizen die eens welgelegen aan dat riviertje lagen. De luchtkwaliteit in Madrid was al helemaal dramatisch (en overigens is deze nog steeds zeer matig door het vele verkeer en de ligging op een hoogvlakte in het binnenland).

In 2008 kwam de omslag, een nieuw ambitieus plan werd gelanceerd, de M30 ringweg werd onder de grond gebracht en op een traject van 6 km langs het centrum werd aan de oppervlakte een groot langgerekt park aangelegd, het Madrid Rio.

Bekijk zeker even dit filmpje om de impact van dit project te zien:

Zoals je kunt zien is dit een enorme verbetering voor Madrid.  Een plek met parken, roeibaan, fietspaden en flaneerboulevard midden in de stad.  Het hele tunnelplan van de ring was een miljardentraject en niet overal werd de M30 onder de grond aangebracht. Hierdoor kan je nog steeds goed zien wat een enorme hoeveelheid verkeer nog steeds dwars door Madrid rijdt.

 

Suburbia

De tunnels brachten aan de oppervlakte dus een groot voordeel met zich mee maar doet uiteindelijk weinig voor de luchtkwaliteit of voor het verminderen van het aantal auto’s dat van de voorsteden elke dag Madrid in en uit wil rijden. Met de Ciudadanos een interessante discussie gehad over dit probleem. We begrepen dat een wet in Spanje het lange tijd verbood om in de voorsteden hoger dan 2 a 3 verdiepingen te bouwen. Daarmee voorkom je wellicht de grote flatwijken van bijvoorbeeld Parijs maar zijn het aantal inwoners per km2 ook te beperkt om uitgebreid OV aan te leggen. Kortom, net als de Amerikaanse suburbs zijn ook de Spaanse tegenhangers volledige auto steden geworden. Een nieuwe investering van miljarden in verlengde metro’s en regionaal railverkeer en de noodzakelijke verdichting van de suburbs zou absoluut noodzakelijk zijn. Hierover schrijf ik in een volgend blog meer want op zaterdag bezochten we een rally van de Ciudadanos in zo’n suburb.

 

Lessen voor Den Haag.

Ook onze stad kent snelwegen die rechtstreeks de binnenstad inrijden. De Utrechtse baan is daar een goed voorbeeld van.  De verdiepte lichting van dit traject zou het ideaal maken om er simpel een dak op te leggen en zo te overkluizen. Op dat dak kan dan voor het flink versteende Bezuidenhout een prachtig park kunnen worden aangelegd. Als dan groter wordt gedacht dan dan zou je het spoorwegemplacement er bij moeten betrekken. Zo verbind je dan de Rivierenbuurt met het Bezuidenhout door middel van een groot park.

Een deel van deze visie wordt gerealiseerd. Met de komst van 2 woontorens naast de Koninklijke Bibliotheek wordt ook een stuk van de Utrechtse baan overkluist en daarom komt een park. Een eerste vooruitgang. Nu nog groots durven denken!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *