Banden vol met wind!

 

den_haag_fietsen

Terwijl het de hele week al heerlijk fietsweer is, ’s ochtends knisperend fris en ’s avonds nog in de warmte van de herfststorm staken plotseling donderwolken de kop op die het Haagse fietsplezier danig verpesten.

Twee berichten vandaag kwamen rauw op mijn dak vallen. Allereerst het bericht dat Den Haag is afgevallen in de Fietsstad 2014 verkiezing. Hoewel de ambitie wel was uitgesproken moeten we steden als Enschede, Almere en Zwolle voor laten.

Het andere bericht was dat de fietsendiefstal in Den Haag met 15% is toegenomen in een jaar tijd. “Vooral in de stadsdelen Loosduinen, Segbroek, Scheveningen en Laakkwartier werden meer fietsen gestolen. In Scheveningen nam het aantal fietsendiefstallen van januari tot september met 40 procent toe, in Segbroek werden 30 procent meer fietsen gestolen.” (Omroepwest.nl).

Ongelooflijke aantallen. De tip van de politie om je fiets op twee sloten te zet
ten zal bij menig slachtoffer van diefstal met hoongelach worden onthaald. Tegen betonscharen zijn geen 10 sloten opgewassen. Een blik op de wijken met de hoogste percentage laten al zien waar een deel van het probleem zit. Deze wijken bestaan grotendeels uit de typisch Haagse portiekwoningen. Maar weinig bewoners hebben daar de mogelijkheid de fiets binnen te zetten. En midden in de nacht is het dan een stuk makkelijker om een fiets te stelen.

Het mooiste zou zijn als we het tuig dat met zijn jatten niet van andermans fiets af kan blijven kunnen oppakken. Maar zolang we daar de mankracht niet voor hebben moeten we het zoeken in andere oplossingen. Zoals een versnelde aanleg van meer fietstrommels op straat waar de fiets veilig en droog staat.

Interessante vraag is of dit ook ten koste mag gaan van de parkeerplaatsen in de wijk? Er is immers niet altijd plaats op het trottoir. Wat vind jij?

Leegstaande winkelpanden ombouwen tot buurtfietsenstallingen is ook een oplossing die sneller zou moeten worden uitgerold.

Wederom de vraag, zou jij willen betalen om daar je fiets te stallen?

Een ander veiligheidsaspect waar de andere steden die wel opgaan voor de Fietsstad 2014 verkiezing goed op scoren is het aanleggen van vrijliggende fietspaden, routes die niet naast de doorgaande autowegen liggen en het verwijderen van paaltjes en andere obstakels op en bij fietspaden. Helaas is Den Haag er de afgelopen jaren niet in geslaagd om op al deze gebieden voldoende vooruitgang te boeken. Hoewel er vele kilometers geasfalteerd fietspad is bijgekomen en D66 keer op keer het college maande meer vaart te maken met de aanleg van de doorgaande (ster) routes en het verwijderen van de obstakels is het rapportcijfer niet hoog genoeg om Den Haag echt fietsvriendelijk en fietsveilig te maken.

Genoeg werk dus nog voor de komende jaren! Als kandidaat-raadslid wil ik mij de komende jaren inzetten om onze stad een feest te maken om in te fietsen. Zodat meer mensen de fiets pakken naar werk, naar school en naar de winkel. Toeristen mooie tochten langs al het Haagse Schoon maken en de wannabee Froome’s razendsnel de routes in de Duinen en de provincie bereiken.

Genoeg werk te verrichten maar met een mooi perspectief. Dus: Op fietse!

Skik – Op Fietse

Eén reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.