In 2012 gaven toeristen 2 miljard euro uit in Den Haag, bijna evenveel als de totale gemeentelijke begroting. Daarmee leeft één op de tien inwoners van onze stad direct of indirect van toerisme. Het laat de kracht van ondernemerschap zien als motor van werkgelegenheid, maar dat kan zomaar veranderen. Als het aan de Haagse PvdA ligt, worden de belastingen voor ondernemers namelijk drastisch verhoogd.
Het zijn maar twee bijzinnetjes op de laatste pagina van hun verkiezingsprogramma, maar het staat er echt. De PvdA wil de komende jaren de lokale belastingen stevig verhogen. Bij de OZB gooien ze er meer dan 10 procent bovenop en de toerismebelasting wordt zelfs verdubbeld. 100% erbij om werklozen in dienst te kunnen nemen bij de gemeente. Iedereen een Melkertbaan en niemand meer een echte baan.
‘Ondernemerschap laten lonen’, zoals de PvdA in haar verkiezingsprogramma bepleit, lijkt daarmee een loze belofte. Veel Haagse ondernemers hebben de afgelopen jaren hard moeten vechten om te overleven. Het einde van de crisis is nog nauwelijks in zicht, of de PvdA staat al klaar om de duimschroeven weer aan te draaien. Na het zuur komt het zuur, moeten ze gedacht hebben toen ze hun economische “visie” op papier zetten.
D66 heeft een heel andere visie. Het Midden- en Kleinbedrijf, zo’n 95 procent van de circa 35.000 Haagse bedrijven, is de motor van onze economie. Daar vind je ondernemers met durf en passie. Daar vind je de leerwerkplekken en stages waardoor jongeren werkervaring op kunnen doen. Daar vind je de banen waaruit de inwoners van Den Haag hun inkomen halen. De creatieve ZZP’er van nu is het bloeiende bedrijf dat over enkele jaren tientallen werknemers in dienst heeft. Ruimte voor ondernemerschap betekent ruimte voor werkgelegenheid, voor economische groei en voor persoonlijke ontwikkeling.
Belasting
D66 spande zich de afgelopen jaren met succes in voor een OZB-vrijstelling voor startende ondernemers. Daardoor hoeven mensen die een bedrijfje beginnen op bijvoorbeeld de Hoefkade of in de binnenstad, de eerste vijf jaar geen OZB te betalen: een steuntje in de rug in de periode dat ondernemen het moeilijkst is. Jaarlijks profiteren honderden Haagse ondernemers daarvan en dus wil D66 die lijn doorzetten.
In plaats van de toeristische sector uit te knijpen door belasting te verdubbelen, investeren wij juist extra in citymarketing. Met meer dan een miljoen overnachtingen in de Haagse hotels, is Den Haag nu al de tweede toeristische stad van Nederland. Dat smaakt naar meer. Als we toerisme bevorderen, profiteren niet alleen de hotels, maar ook de strandtenthouders op de boulevard, de restaurants in de binnenstad en de winkeliers die bezoekers uit het hele land naar Den Haag trekken.
Ruimte voor ondernemerschap betekent een dienstbare overheid. Niet de ondernemer zien als melkkoe, maar als banenmotor. Niet de lasten verhogen, maar je als gemeente faciliterend opstellen. Met stadsdeelkantoren waar ondernemers ook buiten kantooruren terecht kunnen. Met een wethouder die meedenkt met ondernemers over het verminderen van regeldruk. Want of je nou een reisbureau hebt op de Hoefkade, een strandtent op Scheveningen, een winkel in de binnenstad of grafisch vormgever bent op de Binckhorst, als je de ruimte krijgt om je eigen bedrijf te laten bloeien, betekent dat meer voor de inwoners van Den Haag dan de PvdA ooit met uw belastinggeld voor elkaar krijgt.
Marjolein de Jong, Wethouder Toerisme en Binnenstad, kandidaat-raadslid D66
Robert van Asten, kandidaat-raadslid D66
Dit artikel verscheen op 26/2/2014 ook in www.zamanvandaag.nl en op www.d66denhaag.nl