Het nieuwe jaar “vol rust en vrede” is aangebroken! Volgens de Chinese kalender is vandaag het Jaar van de Geit begonnen en die viering zorgt ervoor dat deze dagen alle aandacht gericht is op deze economische grootmacht. Nieuwsitems over de uittocht van arbeiders uit de stad naar hun familie op het platteland om het nieuwe jaar te vieren komen bij elk journaal voorbij.
Drakentocht
Ook Den Haag laat zich niet onbetuigd bij de viering van het nieuwe jaar. Komende zaterdag zal dit uitgebreid worden gevierd met vuurwerk, dansers en natuurlijk de traditionele drakenoptocht door het Haagse Chinatown:
China Town
Den Haag en de Chinese gemeenschap zijn al een hele tijd met elkaar verbonden en het meest zichtbaar is dit in Chinatown in het centrum waar de vele Chinese restaurants en bedrijven sfeervol verlicht worden door rode lampionnen en de weg kan worden gevonden met behulp van speciale Chinese straatnaambordjes. Cijfers laten zien dat maar liefst 10.000 Hagenaars een Chinese achtergrond hebben. Goed voor een bloeiend cultureel leven dus.
ADO
Met de recente overname van ADO Den Haag (“gADOgADO Den Haag“) door het Chinese United Vansen van Hui Wang is er nog een link gelegd met China waar Den Haag hopelijk nog veel plezier van gaat krijgen.
De trek naar China
Zowel het bedrijfsleven als de politiek kijken altijd reikhalzend naar China, een afzetmarkt van een miljard mensen en de investeringsmiljarden van Chinese semi-staatsbedrijven. Den Haag, ook happig op het Chinese geld had jarenlang met wethouder Henk Kool een frequent flyer naar China in het College (dat leverde hem al snel de bijnaam “Chinese Kool“op). Dat niet al dat glimt goud is kwam de Raad ook achter toen een met veel tamtam binnengehaald Chinees handelscentrum met achterlating voor een fikse schuld aan de gemeente failliet ging.
Toerisme
De incidentele succesjes ten spijt op het gebied van het binnenhalen van Chinese bedrijven, de concurrentie is moordend. Elke zichzelf respecterende Nederlandse stad stuurt handelsmissies naar China in de hoop dat een Chinees miljardenbedrijf op zijn zieltogend bedrijventerrein hun Europese hoofdkwartier wil vestigen wat honderden banen zou moeten opleveren. Niet alleen Nederlandse steden doen dit maar ALLE Europese steden hopen hierop.
Den Haag zou een andere kaart moeten spelen om ook economisch te profiteren van de groeiende Chinese welvaart ten gunste van de eigen stadseconomie: die van het toerisme.
Den Haag is na Amsterdam de grootste toeristische bestemming van Nederland en heeft met Stad van Vrede en Recht een goede bekendheid in de wereld. De afstand tussen Amsterdam/Schiphol/Keukenhof en Den Haag is verwaarloosbaar en dus makkelijke te bereizen.
De vraag is, hoe gaan we de Chinese toerist overtuigen een bezoek aan Den Haag te brengen? Het begint natuurlijk om de touroperators te overtuigen dat Den Haag niet mag ontbreken tijdens een rondreis. Marjolein de Jong speelde daar als wethouder Toerisme goed op in en wist zo de deal te sluiten om in de aanloop naar 2020 100,000 extra Chinese toeristen naar Den Haag te verleiden. Goed voor zo’n 1500 banen in de toeristenbranche. Dat is pas verdienen aan toerisme! En we zijn volgens recente cijfers op de goede weg.
Mooie bijkomstigheid is dat deze toeristen niet de jonge backpackers zonder budget zijn, integendeel! De Chinese toerist besteedt aanzienlijk meer tijdens zijn verblijf dan de gemiddelde toerist.
Komende zaterdag zal Chinatown zich weer van zijn beste kant laten zien tijdens de viering van het Chinese nieuwjaar. Een mooie gelegenheid om jouw kennis van het mandarijn wat op te krikken, grote kans dat over een paar jaar je gevraagd wordt om de in die taal de weg naar het Vredespaleis uit te leggen
新年快乐!*
foto via www.denhaagmarketing.com, voor alle informatie over events in Den Haag