Tijdens het bezoek van D66 Den Haag aan onze zusterpartij Ciudadanos in Madrid gingen wij ook mee op een bezoek/ralley in San Blas een buitenwijk van de Spaanse hoofdstad/Metropool onder de rook van de luchthaven. Met een taxirit vanuit het centrum zagen we het probleem van Madrid. Lange tijd mochten de nieuwe wijken niet hoger dan 2 of 3 bouwlagen zijn. Gevolg is een uitgestrekte zone met suburbane wijken met een te lage dichtheid voor fijnmazig openbaar vervoer. Zoals je in een van de eerdere blogs hebt kunnen lezen is het verkeer in Madrid een ramp en de oorzaak werd ons pijnlijk duidelijk.
Na driekwartier rijden kwamen we aan bij het verzamelpunt van de ralley. De zeven gemeenteraadsleden waren allemaal weer aanwezig, bewonderenswaardig op deze zaterdag waar ze eerder op de ochtend al een bijeenkomst achter de rug hadden voor ouders met autistische kinderen. Het raadswerk is daar nog meer dan in Den Haag 24/7 en alle raadsleden hebben zich dan ook full time gecommitteerd.
De ballonen werden opgeblazen, tafels uitgeklapt, vlaggen opgezet en banners opgehangen. We waren er klaar voor!
De reden waarom we naar deze buitenwijk waren gekomen was het ArteFacto plan van de gemeente. Voor zover wij begrepen behelst dit de bouw van zo’n 5000 sociale woningen in dit stadsdeel. Gezien de nog steeds kwakkelende staat van de Spaanse economie en de grote vraag naar betaalbare woningen, in Spanje blijven jongeren tot in hun eind 20, begin 30 thuis wonen omdat er geen woningen zijn, een noodzakelijke uitbreiding van de woningvoorraad.
De Ciudadanos scharen zich echter achter de ontevreden bewoners van San Blas – Las Rejas die de bouw niet zien zitten. De reden daarvoor klinkt logisch. Deze bewoners wonen in een redelijk recent aangelegde middenstandswijk maar ontberen goede voorzieningen zoals openbaar vervoer, scholen en medische voorzieningen. Voordat er woningen bij worden gebouwd willen zij eerst de investeringen in deze voorzieningen zien! Een niet onlogisch verhaal. Onlangs heb ik bij de bespreking van de Agenda Ruimte voor Stad nog een amendement aangenomen gekregen dat voordat er in Den Haag Zuid-West grootscheeps wordt bijgebouwd er eerst hoogwaardig openbaar vervoer bij moet komen.
De ralley trok een flink aantal buurtbewoners die in de openlucht lang met de fractievoorzitter Begona Velacis het gesprek aangingen. Dat heb ik in Den Haag nog niet gezien, erg inspirerend om dat voorbeeld te volgen.
Sowieso viel voor de Haagse delegatie behoorlijk wat te leren van de Spaanse aanpak. De Ciudadanos is een jonge nieuwe partij en moet zich overal nog bekendmaken en bewijzen. In Madrid, een metropool met 3 miljoen bewoners moet de partij met 7 raadsleden de hele stad bestrijken. Wij hebben het dus relatief makkelijker met 7 raadsleden voor 525.000 inwoners. Dat maakt hun echter zeer gretig en vastberaden. Ze hebben hun maatschappelijke carrière voor minimaal 4 jaar stopgezet om zich fulltime op het raadswerk te kunnen storten en dat terwijl ook daar de vergoeding onder hun oude salaris ligt. Die drive, die missie geeft ons ook weer een extra dot energie om nog vaker de stad in te trekken en ’s avonds en in het weekend nog wat extra uurtjes door te trekken. Want over 1 ding waren we het eens, het is een ontzettend eervol en leuk interessant “vak”
Dit was het laatste blog in het kader van “D66 Visits Ciudadanos”, het verslag in 4 delen van een studiereis van de Haagse D66 naar Madrid. Inspiratie op doen over de grens op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en democratie. Net als de eerdere bezoeken aan zusterpartijen in o.a. Zagreb, Stockholm en Kopenhagen gaf ook dit bezoek weer veel ideeën om Den Haag te verbeteren.