Eerder deze week schreef ik over het onderzoek van Milieudefensie over het gebruik van de publieke ruimte (Lees dat blog). 52% van die ruimte wordt in Den Haag in beslag genomen door de auto, parkeerplekken en rijbanen. Een schrikbarend percentage met het oog op de wens van een leefbare, veilige en groene stad. En met de groei van de stad komt die ruimte nog verder onder druk. We raken out of space…
CBS
Gisteren kwam daar een nieuw onderzoek bij. Het CBS gaf aan dat 54,18% van de Hagenaars woont en werkt in de Hofstad. Dat betekent dus dat de helft van de Hagenaars de auto voor dagelijks werk verkeer niet per se nodig heeft, binnen de stadsgrenzen is immers alles te fietsen of met het OV (of een combinatie) makkelijke en snel te bereiken. Uiteraard zijn er ook mensen met een baan die een auto verlangt. Huisartsen, bezorgers etc. dat gaat dus van dat percentage af. Nu zal al een heel groot deel van deze groep al met de fiets gaan. Ik zelf werk ook in de stad en doe alles op de fiets. Maar achter dit cijfer zit wel de mogelijke oplossing van ons ruimte probleem.
Nieuwegein
Als je weleens op een doordeweekse dag door Den Haag bent gereden dan is het je vast opgevallen dat de straten vol staan met geparkeerde auto’s. Blijkbaar hebben de “9-5 workers” die dag een dagje vrij of hebben de auto doordeweeks niet nodig. Een aantal auto’s zijn van gepensioneerden die ook niet om 9 uur op het werk hoeven zijn en een aantal auto’s zijn van ZZP’ers die thuis werken maar om bijv. 2 uur bij de klant in Nieuwegein moeten zijn, met het OV veel moeilijker te bereiken dan over de snelweg.
Maar een heleboel auto’s zijn van mensen die op een andere manier naar hun werk gaan en de auto gebruiken om in het weekend familie elders in het land te bezoeken, naar de bouwmarkt te gaan of de wekelijkse boodschappen mee te halen. Natuurlijk erg fijn om dan de auto voor de deur te hebben.
Nieuwe mogelijkheden
Voor deze groep autobezitters geloof ik echt dat er goede alternatieven komen. Bezorgdiensten zoals Albert en PicNic brengen je boodschappen tot in de keuken (en die laatste gebruikt ervoor elektrische wagentjes en hun missie is het zelfs om ervoor te zorgen dat er minder vervuilende auto’s een rit maken naar de supermarkt). Bouwmarkten bezorgen, net als IKEA, gewoon thuis dus je kunt op de fiets naar de Hornbach of vanaf je laptop je nieuwe terrasmeubelen bestellen. Familiebezoek kan prima met een deelauto en ook voor de zomervakantie naar Frankrijk zijn er autoverhuurmogelijkheden.
Ja, dat kost inderdaad bij elke bestelling geld. Geld dat je uitspaart als je een eigen auto hebt. Maar een eigen auto is natuurlijk ook verre van gratis. Naast de aanschaf ben je jaarlijks ook een lieve duit kwijt aan verzekeringen, onderhoud, reparatiekosten, je winterbandenwissel, benzine, wegenbelasting en parkeergeld. (wat kost een auto: zie de site van het NIBUD)
De komende jaren moeten we keuzes maken over het gebruik van de publieke ruimte. Omdat het steeds drukker wordt. Omdat we de afspraken om de opwarming van de aarde tegen te gaan moeten nakomen en omdat een straat met minder auto’s prettiger is om in te verblijven.
Met goede alternatieven en eerlijk ruimtegebruik geloof ik er echt in dat het autobezit in Den Haag terug kan worden geschroefd. Hagenaars die elke dag echt de auto nodig hebben om op hun werkafspraken te komen krijgen dan de ruimte, de fietser krijgt de ruimte en iedereen krijgt er een prettiger stad voor terug.