Deelfietsen. Kunnen zij bijdragen aan het groeiende vervoersprobleem van Den Haag of is het middel erger dan de kwaal en worden ze overal gedumpt en vervuilen ze de openbare ruimte?
Noodklok
ProRail luidt de noodklok; de komende jaren komen we bij de NS stations nog 150.000 (!) fietsparkeerplekken tekort. Ondanks dat er flink wordt bijgebouwd, zoals in Den Haag onder het Koningin Julianaplein en er reusachtige stallingen bij Rotterdam en Utrecht Centraal station zijn geopend is er toch nog een sterk groeiende behoefte aan plekken om je stalen ros te stallen.
Forensen
Goed nieuws natuurlijk dat steeds meer mensen de fiets en trein naar werk pakken, maar het laat ook zien dat we heel gek omgaan met onze openbare ruimte. We accepteren dat een fiets een hele dag of heel weekend stil blijft staan en daarmee de ruimte inneemt voor andere fietsers. Veel van de fietsen van forenzen worden namelijk alleen gebruikt om in de werkstad van het station naar kantoor te pendelen.
De deelfiets
De deelfiets lijkt hierop het perfecte antwoord. Geen noodzaak meer om een fiets in je werkstad te hebben staan maar gewoon betalen per ritje voor een deelfiets die de hele dag door gebruikt wordt. Veel minder fietsen nodig en dus ook minder fietsparkeerplekken.
Maar de intrede van de deelfiets in Nederland ging niet zonder slag of stoot. De chaotische start in Amsterdam bracht een heftig debat teweeg over de wenselijkheid van de fietsen van Obike, Mobike, Donkey Republic etc etc in de openbare ruimte. Strooi- of dumpfietsen werden ze al snel genoemd. Amsterdam besloot hier direct een einde aan te maken en verbood het aanbieden van fietsen. In Rotterdam ging de introductie rustiger en in beter overleg met de gemeente en enkele aanbieders doen er nu alles aan om mogelijke overlast van verkeerd gestalde fietsen tegen te gaan. Medewerkers op fietsen en scooters rijden de hele dag door de stad om kleine reparaties te doen en fietsen goed te zetten en met groter materieel worden fietsen herverdeeld over de stad.
Den Haag
Den Haag is de volgende stad waar de aanbieders van deelfietsen hun oog op hebben laten vallen. Vooralsnog heeft het gemeentebestuur de boot afgehouden, bang voor nog meer druk op de openbare ruimte.
Maar Den Haag zal de komende jaren flink blijven groeien. Meer mensen op hetzelfde oppervlakte. Dat zal ervoor zorgen dat het aantal fietsers flink zal toenemen. Natuurlijk moet de gemeente blijven investeren in goede en veilige fietsenstallingen maar deelfietsen kunnen wel de druk van het aantal fietsen in de stad omlaag brengen, simpelweg omdat deze fietsen de hele dag door gebruikt worden en idealiter dus zo min mogelijk stilstaan.
De fiets in Raad
Op mijn verzoek hebben we met de commissie leefomgeving van de Haagse Gemeenteraad afgelopen woensdagavond gesproken over de deelfietsen. De vertegenwoordigers van Obike, Mobike, Haagse Stadsfiets en Donkey Republic kregen de gelegenheid om hun concepten uit te leggen en onderzoeker Jan Ploeger gaf een algemeen verhaal over de mogelijkheden en valkuilen voor een goed systeem.
Met deze opgedane kennis kunnen we nu verder. Ik ben zelf erg enthousiast over de komst van deelfietsen maar dan wel onder voorwaarden zoals:
Een concessie waarin we een beperkt aantal deelnemers met een afgesproken aantal fietsen toestaan, een team dat klaar staat om klachten te verhelpen en om preventief rond te rijden om ervoor te zorgen dat de fietsen geen overlast veroorzaken en een termijn waarbij we evalueren. (nakijken van de bespreking kan hier: https://c.connectedviews.com/05/SitePlayer/Den_Haag?session=12270
Meepraten
Ik ga dus aan de slag met ambtenaren om te kijken aan welke voorwaarden een concessie zou moeten voldoen. Daarvoor heb ik ook jouw input nodig.
Zou jij zo’n deelsysteem handig vinden? Welke mogelijke nadelen zouden volgens jou kunnen ontstaan? Hoe zou het wel kunnen werken? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening, laat het me weten in de comments of stuur me een mail via robertvanasten@d66denhaag.nl