Achtergrond

Voordat je hieronder verder leest… Er zijn in het AD in de zomer ’19 en in december van hetzelfde jaar 2 artikelen verschenen over mijn vakantie en thuissituatie…

Zomer: https://www.ad.nl/den-haag/haagse-wethouder-robert-reist-altijd-dwars-door-europa-vw-busje-was-romantisch-maar-sliep-voor-geen-meter~a7d4a2ff/

December: https://www.ad.nl/den-haag/mijn-allessie-robert-en-michiel-zijn-nog-lang-niet-uitgepraat~a368e465/

In 2022 was ik ook te beluisteren in het programma Straatwijs van Marcel Verreck, vol met prachtige feitjes over mijn wijk: 

Ik ben in het college 23/26 benoemd als wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Bibliotheken en Europa. Hiermee ga ik aan de slag met de gebiedsontwikkelingen van het CID en de Binckhorst (inclusief de aanleg van de nieuwe tram) en de ontwikkelingen in de rest van de stad op Escamp en Segbroek na. Ook voor Kijkduin en Mariahoeve ben je bij mij dus aan het juiste adres. Ik ben ook verantwoordelijk voor de Bibliotheken (oude liefde roest niet) en voor de strategie, lobby, Europa, Resilience en Regionale samenwerken.  

Op 7 juni 2018 ben ik als wethouder gestart als wethouder Mobiliteit & Cultuur in het college van B&W in Den Haag. Buiten deze portefeuilles had ik ook Bibliotheken, Media, Communicatie, Strategie en Erfgoed onder mijn bestuurlijke vleugels. Kortom, een schitterende portefeuille in een geweldige stad! Naast de inhoudelijke portefeuilles ben ik ook stadsdeelwethouder van Segbroek.

Voordat ik in deze positie benoemd werd was ik vanaf maart 2014 raadslid in Den Haag voor D66.  Na een jaar werd ik door de D66 fractie gekozen als fractievoorzitter. Met de portefeuilles Verkeer en Buitenruimte, Stadsontwikkeling en de bouw van de Spuikwartier theaters had ik mooie uitdagende dossiers.

De jaren die ik in de Raad en nu in het College zit (en alle jaren daarvoor dat ik als afdelingsvoorzitter, kandidaat raadslid en werkgroeplid betrokken was) leren mij dat D66 een ontzettend belangrijke functie heeft als het gaat om het verbinden van de Haagse samenleving en het verduurzamen van de stad. Zaken die mij zeer aan het hart gaan. Naast hiervoor oplossingen in de Raad of het College te verzinnen draag ik ook graag zelf een steentje bij aan een betere Haagse samenleving door als gastdocent en begeleider te helpen op de IMC Weekendschool en via projecten zoals Den Haag Doet. In 2016 heb ik daarvoor ook letterlijk een berg stenen verplaatst op Landgoed Ockenburgh.

Mijn geschiedenis met Den Haag

Door de jaren heen heb ik Den Haag goed leren kennen. Van jongs af aan bespeelde ik alle Haagse voetbalvelden tegen alweer lang opgeheven of gefuseerde roemruchte clubs. Het strand, de stad, de musea en het uitgaan bleven mijn band met Den Haag versterken, ook al woonde ik tijdens mij studententijd in Leiden.

Daarnaast kom ik uit een echt Haagse familie. Mijn opa en oma woonden hun hele leven in de hofstad. Van Valkenbos naar Laakkwartier en vervolgens via het Statenkwartier naar het Centrum en terug naar Laak. Prachtige verhalen over Haagse oud tantes en ooms die in een Harry Jekkers conference niet hadden misstaan.

Toen ik na mijn studie in het zuidpuntje van Den Haag, in Loosduinen ging samenwonen en het werkende leven als belastingadviseur bij Deloitte in Rotterdam startte kreeg ik meer oog voor een ander Den Haag. Ik volgde meer en meer de lokale politieke agenda, verdiepte mij in de diverse dossiers van grote projecten en besloot mijn lidmaatschap van D66 ook eens echt actief te gaan gebruiken. Via de werkgroep financiën in 2009 rolde ik met mijn kandidaatstelling voor de Gemeenteraadsverkiezingen in 2010 door in het bestuur en als voorzitter was ik nauw betrokken bij het werk van de fractie. De werkzaamheden, de dossiers en het spel, ik heb een kijkje in de keuken gekregen en dat smaakte naar meer. Als campagneleider bij de gemeenteraadsverkiezingen voor D66 aan de slag gegaan en als raadslid na die geweldige verkiezingsuitslag (grootste partij in Den Haag) hard aan de slag gegaan. In maart 2015 het vertrouwen van mijn fractiegenoten gekregen om als fractievoorzitter op te treden. In 2018 en 2022 als lijsttrekker D66 aangevoerd in de gemeenteraadsverkiezingen wat beide keren leidde tot coalitiedeelname en sinds 2018 ben ik ook wethouder van Den Haag.

Wat deed ik hiervoor?

Ik heb fiscaal-recht in Leiden gestudeerd. Na afgestudeerd te zijn op “Het woonplaatsbeginsel in multilaterale verdragssituaties” ben ik begonnen in de internationale adviespraktijk van Deloitte in Rotterdam. In de 6 jaar dat ik daar gewerkt heb heb ik ontzettend veel geleerd. Niet alleen over het vak maar ook over leren adviseren, servicegericht werken en buiten de bestaande kaders durven denken. Een competitieve maar zeer collegiale omgeving waar ik uiteindelijk toch wegging om nieuwe wegen te zoeken.

Ik vond een nieuwe uitdaging bij Vistra. Daar werd ik legal counsel en gaf juridisch advies aan buitenlandse vennootschappen die in Nederland hun bedrijf uitbouwden. Begonnen in een klein kantoorpand in Amsterdam Zuid met 9 personen verliet ik 5 jaar later ook dit bedrijf van inmiddels 150 personen op Schiphol. De reden? Het raadswerk werd met het fractievoorzitterschap te veel om het te kunnen combineren met 4 dagen bij Vistra. Moeilijke keuze maar het raadswerk gaf ik graag voorrang. Immers, als je iets doet moet je het goed doen.

Vervolgens gestart als ZZP’er als adviseur voor bedrijven die met de overheid te maken hebben in 2016 ook als fondsenwerver bij D66 gestart. Met het aanvaarden van het wethouderschap ben ik met deze werkzaamheden natuurlijk gestopt.

Studie

Zoals gezegd ben ik fiscaal-recht gaan studeren in Leiden. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik eerst voor Leiden koos en toen pas voor rechten. Lang getwijfeld of ik niet liever geschiedenis wilde studeren, veruit mijn meest favoriete en beste vak op middelbare school.

Weetjes….

Ik heb in Rijswijk bij Vredenburch 25 jaar lang de voetbalvelden onveilig gemaakt. Heerlijk om elke zondag op het veld te staan. Helaas lukte het me door het D66 werk niet meer om elke donderdagavond en zondagmiddag beschikbaar te zijn. Sindsdien veel gaan hardlopen, tegenwoordig als lid van Haag Atletiek, de halve marathon van de CPC, Leiden en Barendrecht inmiddels meerdere malen uitgelopen; in 2023 heb ik voor het eerst een marathon gelopen (rotterdam) en dat smaakt naar meer.

Het is al weer wat jaren geleden maar ben toch nog steeds trots op het vier keer uitlopen van de Waalwijkse Kennedymars (80km wandelen). Zo krijg ik de broodnodige sportieve ontspanning en inspanning.

Over ontspanning gesproken, Den Haag is prachtig gelegen aan zee en als bewoner van de Bloemenbuurt ben ik gelukkig zo in het duingebied en het strand. Heerlijk tijdens elk jaargetijde.

Maar als ik dan toch Den Haag verlaat dan doe ik dat graag samen met mijn man met onze vouwwagen (ja echt). Regelmatig een weekend de natuur in en tijdens zomervakanties trektochten door Europa.

10 reacties

  1. als ik recht mijn straat uit loop sta ik zo op het strand. ja natuurlijk lopende kom je overal, maar de hele binnen stad dicht metselen met pollers en verbodsborden kom je nergens meer ! de stad in of uit, een groot infarct. misschien moeten we met z’n allen gaan lopen, samen met de massale rijen toeristen. den haag was jarenlang een geweldige stad om in te wonen, inmiddels een grote crime. waarvan dank aan deze gemeente raad

    1. beste Jan,

      Bedankt dat je de moeite hebt genomen om via mijn website een bericht te sturen. Wellicht dat de recente berichtgeving over de “knips” op de Hoefkade en Parallelweg de reden hiertoe waren? Ik geef je graag een korte toelichting over waarom ik mij zorgen maak over de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Den Haag heeft de meeste auto’s per km2 van heel Nederland. Dat feitje ziet iedereen die dagelijks door Den Haag rijdt. Straten staan bomvol geparkeerde auto’s en de wegen zijn ook buiten de spits enorm druk. Aangezien Den Haag ook nog veel inwoners erbij gaat krijgen (en de afgelopen jaren al flink is gegroeid) moeten we er voor zorgen dat het niet nog drukker gaat worden. In een nieuwe wijk als de Binckhorst betekent dit dat we nieuwe bewoners minder mogelijkheid geven een eigen auto te parkeren door alternatieven te bieden zoals goed OV en fietsvoorzieningen en in de rest van de stad ook de alternatieven te verbeteren. Met de afsluitingen op de Hoefkade en Parallelweg zorgen we ervoor dat doorgaand verkeer dat helemaal geen bezigheid heeft in de wijken maar naar of van de snelweg komt/gaat via de Neherkade gaat rijden. Zo wordt het een stuk veiliger in de stad voor alle weggebruikers en verbetert de leefkwaliteit voor de bewoners. En ja, dat betekent dat er soms moet worden omgereden. Maar dat is de kleine prijs voor een stad waar we het aantal verkeersdoden willen verlagen, de luchtkwaliteit willen verbeteren en de leefbaarheid op straat voor de bewoners willen vergroten. Nogmaals dank voor je bericht. Groet Robert

  2. Beste Robert,
    Een mooie open manier van communiceren. Ik word getriggerd door je tekst: ‘… een stad waar we het aantal verkeersdoden willen verlagen, de luchtkwaliteit willen verbeteren en de leefbaarheid op straat voor de bewoners willen vergroten.’
    We zijn buren in dezelfde wijk en die wordt nu aan de zuidzijde volledig volgebouwd. Ook letterlijk aan de overkant van de gemeentelijke grensweg, de Oorberlaan, wordt alle ruimte & groen verruild voor steen. Dat is een aderlating in een ooit landelijke omgeving, maar voor de komende generaties nodig.
    Het punt is dat de infrastructuur dit helemaal niet aankan. Alle bestemmingsplannen negeren dit probleem en/of bagataliseren aantallen en stikstofemmissie. Om van het negatieve effect op het Natura 2000 gebied langs de Monsterseweg maar niet te spreken.
    Als bewoners worden we iedere dag geconfronteerd met met letterlijk racen van auto’s en motoren op zowel Oorberlaan als Monsterseweg. De meest idioot gevaarlijke capriolen worden er uitgehaald. Ik kan het beroepsmatig weten. Feit is dat we niet normaal op balkon of in de tuin kunnen zitten zonder je oren te moeten dichthouden. Handhaving is moeizaam te organiseren en levert hooguit een speldenprik op. Eenvoudige snelheidsremmende afzettingen/middelen, zoals vaker toegepast in het Madesteingebied, zullen al veel overlast en gevaarszetting wegnemen. Dat zou echt een winstpakker zijn die niet veel kost.
    We worden niet vrolijk van de gedachte dat het verkeer van de nieuwe wijken ook nog over de genoemde wegen afgewikkeld gaat worden. Er is slechts één streekbus in de buurt en de HTM gaat de tram niet doortrekken, dus OV gaat echt geen alternatief worden…
    Kortom, zou je er eens serieus naar willen kijken s.v.p.? Er zijn al belangengroepen in de buurt juridisch actief op deze problematiek (inspraak planvorming, bezwaar/beroepsprocedures etc.), maar ik hoef een jurist niet uit te leggen dat de kans op succes relatief is. Veel ellende kunnen we nu al eenvoudig wegnemen. Dat kan ook vlakbij op de Madeweg, dus ook graag op die manier bij ons…
    Bedankt en fijne vakantie!
    Groet, Michel Theeboom

    1. Beste Michel,

      Bedankt voor je bericht hier. Ik ga dit (nogmaals) met de verkeersambtenaren bespreken om te kijken wat we in dit gebied kunnen doen. Ik spreek ook mijn collega van de gemeente Westland regelmatig en dan hebben we het ook over de verkeersafhandeling van dit gebied waar nog steeds wordt bijgebouwd. Specifiek op het huftergedrag daar is dit gebied helaas niet de enige plek. In heel de stad lijkt bij meer en meer chauffeurs/berijders de kolder in de kop geslagen. Handhaving is lastig vanwege capaciteitsproblemen en voor flitsers moet ik toestemming krijgen van het OM. Hier zitten echter extreem zware voorwaarden aan vast… Hier vraag ik geregeld aandacht voor bij kamerfracties en de minister.

      Ik blijf iig flink actief om het overal in de gemeente veiliger op de weg te maken!

      Groet Robert

  3. Geachte heer van Asten
    Als oudere(74)inwoner van deze stad zou ik willen wijzen op de noodzaak van de auto als noodzakelijk vervoermiddel. Op onze leeftijd slaan de nodige kwalen toe die de fiets als vervoermiddel riskant cq onmogelijk maken.Ik wil dan ook pleiten dat er voldoende aandacht is voor de ouderen .Het openbaar vervoer schiet hierin tekort zowel wat betreft bereikbaarheid als comfort.
    Met vriendelijke groet,
    JGKoster

    1. Geachte heer/mevrouw Koster,

      Dank u wel voor uw bericht. Ik begrijp uw punt heel goed en laat mij u gerust stellen. De mobiliteitsagenda die ik aan de Raad voorleg is er inderdaad op gericht om meer ruimte in de stad veilig en prettig te maken voor wandelaars en fietsers. Niet alleen schone manieren om door de stad te gaan maar ook noodzakelijk omdat het steeds drukker wordt in de stad met inwoners en bezoekers. Als er dus nog meer auto’s bijkomen dan staat echt de hele stad de hele dag vast en is er geen parkeerplaats meer te vinden (en blijven alle wegen onveilig en vol met geparkeerde auto’s).

      Door nu Hagenaars die hiertoe in staat zijn te verleiden, met goede alternatieven zoals veilige fietsroutes, goed en snel OV en elektrische deelauto’s, kunnen we een hoop auto’s en autoritten vermijden. Dan blijft er dus ruimte over voor de mensen waarvoor de fiets/OV geen alternatief is vanwege een beperking, het doel van de rit (30 zakken tuinaarde zijn wat lastig te vervoeren op de fiets bijvoorbeeld) of de afstand/tijdstip.

      Zou probeer ik een voor iedereen leefbare stad te maken.

      Ik wens u voor nu een mooie jaarwisseling en een gezond 2021!

      Met vriendelijke groet Robert

  4. Hi Robert,

    Zou je kunnen delen wat de volgende stappen zijn in het oplossen van de parkeer problematiek in Laakkwartier (omgeving Linneausstraat Boele van hensbroekstraat)? Behalve dat dit een bottleneck is voor het plaatsen van ORACS is het ook gevaarlijk. Gisteren stonden auto’s dusdanig geparkeerd dat ik er in een normale auto niet langs paste. Voor een brandweerwagen was helemaal geen ruimte.

    Ik heb gehoord dat er meer parkeervergunningen zijn verkocht dan dat er parkeerplaatsen zijn. Kan je dit bevestigen?

    Ik zie je reactie graag tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Jan-Paul

    1. Beste Jan-Paul,

      Met het samenvoegen van de drie parkeergebieden in Laak zou nu in het hele gebied voldoende ruimte moeten zijn. Al snap ik dat iedereen graag voor eigen voordeur wil staan… Ik zal aan handhaving vragen om te controleren op de veiligheid in het gebied mbt de bereikbaarheid voor hulpdiensten.

      Aloud Haags parkeerbeleid kent geen maximum in het aantal uit te geven vergunningen. Dat zorgt in veel wijken voor grote parkeerdruk. Het is daarom dat ik morgen in de gemeenteraad mijn voorstel verdedig om het aantal uit te geven vergunningen te maximaliseren tot het aantal beschikbare plekken in de wijk. Dit zou de parkeerdruk flink moeten gaan verlagen.

      hartelijke groet Robert

      1. Hi Robert,

        Bedankt voor je antwoord. Hoe is het gisteren gegaan in de gemeenteraad? Ik hoop dat je ze hebt weten te overtuigen. Zal er ook een maximum aan parkeervergunningen per adres en een aanpassing worden gedaan aan de prijsstrategie (bv tweede vergunning een stuk duurder, andere prijzen voor bedrijfsvoertuigen)?

        Persoonlijk vind ik het geen probleem om een stukje te lopen voor de auto.

        Ik heb ook contact gehad met de afdeling die over de ORACS gaat. Zij vertellen mij dat de parkeerdruk nog rond de 105% procent is. ORACS kunnen alleen geplaatst worden als de parkeerdruk kleiner is dan 90%.

        Wanneer verwachten jullie dat de parkeerdruk onder de 90% zakt. Zijn er ook al plekken aangewezen waar de ORACS komen te staan en hoeveel parkeerplaatsen zal dit “kosten”?

        Alsnog bedankt voor het reageren en ik kijk uit naar je antwoord!

        Mvg,

        Jan-Paul

  5. Ook ik ben een pure Hagenees. Uiteraard schelden we vrolijk op de overheid die er wat ons betreft niets van kan. Dat is altijd zo geweest en zal in mijn optiek niet veranderen in Den Haag.

    Qua verkeersbeleid is er echt wel reden om te klagen. Het is onlogisch. Op wegen die 70 km aankunnen (lLozerlaan en aanrijdroute naar de Hubertustunnel) wordt 50 km afgedwongen. Als je echter 50 km rijdt dan wordt je voorbij geraasd door anderen met de nodige middelvingers. Help me dan aan de regels voldoen of maak de snelheid logischer.

    Daarnaast is het aan de weg werken prima. Maar als je de A12 voor maanden afsluit ( wat trouwens waanzinnig is) dan sluit je niet ook nog eens de Hubertustunnel af. Doe je dat wel dan zet je met een vervelend soort van genoegen de stad willens en wetens vast.

    Daarnaast is de parkeerdruk in mijn wijk Segbroek hoog. Als de gemeente dan werk aankondigt en 10-tallen parkeerplaatsen ontneemt en vervolgens geen werkzaamheden opstart dan leidt dat tot tenminste onbegrip.

    Bewoners verbeteren hun woning. Begrijpelijk. Dat je dan 1 parkeerplek inneemt met een container dan begrijp ik dat. In onze straat is echter maandenlang 3 plekken bezet gehouden. Melden heeft geen zin.

    Op dit moment is er echt teveel aan de hand. Dat leidt nu al maandenlang tot overlast. Een mens is dat ook eens zat. Het lijkt wel alsof die psychologie helemaal niet wordt gezien. Ik vind dat het openbaar bestuur ook aandacht moet hebben voor het welzijn van haar burgers. Op dat vlak zorgt het verkeersbeleid bij mij in ieder geval alleen maar voor ergernis, onbegrip en soms zelfs voor agressie.

    Kunnen we daar eens mee stoppen?!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.