Geen rails, geen woning

Waarom de toekomst van Nederland begint bij onze stationsgebieden.

Wie nadenkt over de toekomst van onze steden, kan niet om de stationsgebieden heen. Spryg zette het onlangs stevig op de kaart met hun congres Stationsgebieden 2025: dé plekken waar mobiliteit, woningbouw en economie samenkomen. Het is precies daar dat de toekomst van de Zuidelijke Randstad en eigenlijk van heel Nederland, wordt beslist.

Want laten we eerlijk zijn: de woningopgave is urgent. Alleen al in Zuid-Holland gaat het om bijna 200.000 woningen tot 2040. En 75 procent daarvan moet binnenstedelijk worden gebouwd. Dat kan alleen als we slim verdichten op plekken die goed bereikbaar zijn. En waar is bereikbaarheid sterker verankerd dan rond onze stations?

Stationsgebieden zijn meer dan overstapplekken. Het zijn knooppunten waar wonen, werken, leren en ondernemen elkaar versterken. Hier kan de energie van de stad samenkomen: innovatieve bedrijven vlak naast kennisinstellingen, levendige woonbuurten naast een metro-achtige treinverbinding.

👉 Een concreet voorbeeld zie je in Den Haag. In het Central Innovation District (CID) werken we aan de transformatie van de gebieden rond de drie intercitystations: Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. Daar komen duizenden nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen bij elkaar, allemaal ingebed in een sterk OV-netwerk. Zonder de geplande investeringen in spoor en stations zou deze ontwikkeling simpelweg niet haalbaar zijn.

Maar er is één voorwaarde die we niet mogen vergeten: Geen rails, geen woning. Zonder forse investeringen in spoor en stations lopen we vast. Nieuwe wijken vragen om nieuwe stations. Bestaande stations zoals die van Leiden, Schiedam en Den Haag Laan van NOI moeten fors worden opgewaardeerd. En de Oude Lijn moet echt die schaalsprong maken in frequentie en betrouwbaarheid. Alleen dan kunnen we de belofte van binnenstedelijk bouwen waarmaken.

De Verstedelijkingsalliantie werkt al sinds 2018 aan het verwezenlijken van al deze ambities. Leiden, Den Haag, Zoetermeer, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht werken met de provincie Zuid Holland en de MRDH samen om als partner van het Rijk een helder verhaal neer te leggen over investeringen in nieuwe woongebieden, investeringen in het spoor en nieuwe werk- en studieplekken. En met succes. Vele woningbouwsubsidies zijn toegekend aan deze gebieden en we werken nu hard aan de MIRT verkenning van de oude lijn waar 1,2 miljard mee gemoeid is.

Daarom is mijn oproep aan het Rijk helder: geef langjarige zekerheid voor investeringen in spoor en stations. Zorg voor eenvoudiger subsidies en minder schotten in de middelen. Alleen dan kunnen wij als regio blijven leveren — niet alleen stenen stapelen, maar complete leefomgevingen bouwen waar mensen willen wonen, werken en leren.

De toekomst van Nederland begint bij de stations; Geen rails, geen woning.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.