Voordat je hieronder verder leest… Er zijn in het AD in de zomer ’19 en in december van hetzelfde jaar 2 artikelen verschenen over mijn vakantie en thuissituatie…
December: https://www.ad.nl/den-haag/mijn-allessie-robert-en-michiel-zijn-nog-lang-niet-uitgepraat~a368e465/
In 2022 was ik ook te beluisteren in het programma Straatwijs van Marcel Verreck, vol met prachtige feitjes over mijn wijk:
Sinds 2023 ben ik wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Europa en Bibliotheken in Den Haag. In die rol werk ik aan de grote gebiedsontwikkelingen van onze stad, zoals het Central Innovation District en de Binckhorst. Ook de aanleg van de nieuwe tram hoort daarbij. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor bibliotheken, Europa, regionale samenwerking en de lange termijnstrategie van Den Haag.
Daarvoor was ik wethouder Mobiliteit en Cultuur (2018–2022). In die jaren heb ik me met hart en ziel ingezet voor betere fietsinfrastructuur, duurzame mobiliteit, een bloeiend cultureel leven en toegankelijke bibliotheken. Die inzet leverde me zelfs de bijnaam ‘fietspaus’ op – een geuzennaam die ik met gepaste trots draag.
Mijn politieke reis begon in 2014 als raadslid voor D66. Een jaar later werd ik fractievoorzitter. In de gemeenteraad werkte ik aan verkeer, buitenruimte en stadsontwikkeling. In 2018 en 2022 was ik lijsttrekker voor D66 in Den Haag. Beide keren leidde dat tot deelname aan het stadsbestuur.
In 2025 kreeg ik het vertrouwen als campagneleider voor D66, en dit keer met een dubbele pet: ik ben ook kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen. Die stap voelt logisch én urgent. Want Den Haag (de stad) en Den Haag (de politiek) hebben elkaar hard nodig. Ik wil de brug slaan tussen beide.
Ook op Europees niveau ben ik actief. Als (schaduw)rapporteur in het Europees Comité van de Regio’s werk ik aan adviezen over klimaat en water. Lokale praktijk en Europese ambitie gaan voor mij hand in hand – want grote uitdagingen houden zich niet aan gemeentegrenzen.
Mijn liefde voor Den Haag is diepgeworteld. Ik groeide op met verhalen van mijn opa en oma, die opgroeiden in Laak, Valkenbos en het Statenkwartier. Van jongs af aan voetbalde ik op Haagse velden met Vredenburch, bezocht ik musea, de Haagse markt en de binnenstad en genoot ik van het strand. Na mijn studententijd in Leiden waar ik Fiscaal Recht studeerde kwam ik terug naar Den Haag en bleef. Want deze stad voelt als thuis.
In mijn dagelijks leven woon ik samen met mijn man in de Bloemenbuurt op loopafstand van de duinen. We trekken er graag samen op uit; de natuur in, hoofd leegmaken. En dat het liefst kamperend. Naast het politieke werk houd ik van hardlopen: ik liep al meerdere halve marathons, voltooide in 2023 mijn eerste hele marathon in Rotterdam en verbeterde daar mijn PR in 2025. Ook liep ik vier keer de 80 km lange Kennedymars in Waalwijk e.o.
Voor mij gaat politiek over mensen: hoe we samen vooruitkomen, eerlijker, groener en menselijker. En dat begint bij luisteren en een stevige visie neerzetten.
Vanuit mijn Haagse wortels en met mijn bestuurlijke ervaring wil ik bouwen aan een open, duurzame en rechtvaardige samenleving of dat nu in het stadhuis is, in Brussel of straks in de Tweede Kamer.
als ik recht mijn straat uit loop sta ik zo op het strand. ja natuurlijk lopende kom je overal, maar de hele binnen stad dicht metselen met pollers en verbodsborden kom je nergens meer ! de stad in of uit, een groot infarct. misschien moeten we met z’n allen gaan lopen, samen met de massale rijen toeristen. den haag was jarenlang een geweldige stad om in te wonen, inmiddels een grote crime. waarvan dank aan deze gemeente raad
beste Jan,
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om via mijn website een bericht te sturen. Wellicht dat de recente berichtgeving over de “knips” op de Hoefkade en Parallelweg de reden hiertoe waren? Ik geef je graag een korte toelichting over waarom ik mij zorgen maak over de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Den Haag heeft de meeste auto’s per km2 van heel Nederland. Dat feitje ziet iedereen die dagelijks door Den Haag rijdt. Straten staan bomvol geparkeerde auto’s en de wegen zijn ook buiten de spits enorm druk. Aangezien Den Haag ook nog veel inwoners erbij gaat krijgen (en de afgelopen jaren al flink is gegroeid) moeten we er voor zorgen dat het niet nog drukker gaat worden. In een nieuwe wijk als de Binckhorst betekent dit dat we nieuwe bewoners minder mogelijkheid geven een eigen auto te parkeren door alternatieven te bieden zoals goed OV en fietsvoorzieningen en in de rest van de stad ook de alternatieven te verbeteren. Met de afsluitingen op de Hoefkade en Parallelweg zorgen we ervoor dat doorgaand verkeer dat helemaal geen bezigheid heeft in de wijken maar naar of van de snelweg komt/gaat via de Neherkade gaat rijden. Zo wordt het een stuk veiliger in de stad voor alle weggebruikers en verbetert de leefkwaliteit voor de bewoners. En ja, dat betekent dat er soms moet worden omgereden. Maar dat is de kleine prijs voor een stad waar we het aantal verkeersdoden willen verlagen, de luchtkwaliteit willen verbeteren en de leefbaarheid op straat voor de bewoners willen vergroten. Nogmaals dank voor je bericht. Groet Robert
Beste Robert,
Een mooie open manier van communiceren. Ik word getriggerd door je tekst: ‘… een stad waar we het aantal verkeersdoden willen verlagen, de luchtkwaliteit willen verbeteren en de leefbaarheid op straat voor de bewoners willen vergroten.’
We zijn buren in dezelfde wijk en die wordt nu aan de zuidzijde volledig volgebouwd. Ook letterlijk aan de overkant van de gemeentelijke grensweg, de Oorberlaan, wordt alle ruimte & groen verruild voor steen. Dat is een aderlating in een ooit landelijke omgeving, maar voor de komende generaties nodig.
Het punt is dat de infrastructuur dit helemaal niet aankan. Alle bestemmingsplannen negeren dit probleem en/of bagataliseren aantallen en stikstofemmissie. Om van het negatieve effect op het Natura 2000 gebied langs de Monsterseweg maar niet te spreken.
Als bewoners worden we iedere dag geconfronteerd met met letterlijk racen van auto’s en motoren op zowel Oorberlaan als Monsterseweg. De meest idioot gevaarlijke capriolen worden er uitgehaald. Ik kan het beroepsmatig weten. Feit is dat we niet normaal op balkon of in de tuin kunnen zitten zonder je oren te moeten dichthouden. Handhaving is moeizaam te organiseren en levert hooguit een speldenprik op. Eenvoudige snelheidsremmende afzettingen/middelen, zoals vaker toegepast in het Madesteingebied, zullen al veel overlast en gevaarszetting wegnemen. Dat zou echt een winstpakker zijn die niet veel kost.
We worden niet vrolijk van de gedachte dat het verkeer van de nieuwe wijken ook nog over de genoemde wegen afgewikkeld gaat worden. Er is slechts één streekbus in de buurt en de HTM gaat de tram niet doortrekken, dus OV gaat echt geen alternatief worden…
Kortom, zou je er eens serieus naar willen kijken s.v.p.? Er zijn al belangengroepen in de buurt juridisch actief op deze problematiek (inspraak planvorming, bezwaar/beroepsprocedures etc.), maar ik hoef een jurist niet uit te leggen dat de kans op succes relatief is. Veel ellende kunnen we nu al eenvoudig wegnemen. Dat kan ook vlakbij op de Madeweg, dus ook graag op die manier bij ons…
Bedankt en fijne vakantie!
Groet, Michel Theeboom
Beste Michel,
Bedankt voor je bericht hier. Ik ga dit (nogmaals) met de verkeersambtenaren bespreken om te kijken wat we in dit gebied kunnen doen. Ik spreek ook mijn collega van de gemeente Westland regelmatig en dan hebben we het ook over de verkeersafhandeling van dit gebied waar nog steeds wordt bijgebouwd. Specifiek op het huftergedrag daar is dit gebied helaas niet de enige plek. In heel de stad lijkt bij meer en meer chauffeurs/berijders de kolder in de kop geslagen. Handhaving is lastig vanwege capaciteitsproblemen en voor flitsers moet ik toestemming krijgen van het OM. Hier zitten echter extreem zware voorwaarden aan vast… Hier vraag ik geregeld aandacht voor bij kamerfracties en de minister.
Ik blijf iig flink actief om het overal in de gemeente veiliger op de weg te maken!
Groet Robert
Geachte heer van Asten
Als oudere(74)inwoner van deze stad zou ik willen wijzen op de noodzaak van de auto als noodzakelijk vervoermiddel. Op onze leeftijd slaan de nodige kwalen toe die de fiets als vervoermiddel riskant cq onmogelijk maken.Ik wil dan ook pleiten dat er voldoende aandacht is voor de ouderen .Het openbaar vervoer schiet hierin tekort zowel wat betreft bereikbaarheid als comfort.
Met vriendelijke groet,
JGKoster
Geachte heer/mevrouw Koster,
Dank u wel voor uw bericht. Ik begrijp uw punt heel goed en laat mij u gerust stellen. De mobiliteitsagenda die ik aan de Raad voorleg is er inderdaad op gericht om meer ruimte in de stad veilig en prettig te maken voor wandelaars en fietsers. Niet alleen schone manieren om door de stad te gaan maar ook noodzakelijk omdat het steeds drukker wordt in de stad met inwoners en bezoekers. Als er dus nog meer auto’s bijkomen dan staat echt de hele stad de hele dag vast en is er geen parkeerplaats meer te vinden (en blijven alle wegen onveilig en vol met geparkeerde auto’s).
Door nu Hagenaars die hiertoe in staat zijn te verleiden, met goede alternatieven zoals veilige fietsroutes, goed en snel OV en elektrische deelauto’s, kunnen we een hoop auto’s en autoritten vermijden. Dan blijft er dus ruimte over voor de mensen waarvoor de fiets/OV geen alternatief is vanwege een beperking, het doel van de rit (30 zakken tuinaarde zijn wat lastig te vervoeren op de fiets bijvoorbeeld) of de afstand/tijdstip.
Zou probeer ik een voor iedereen leefbare stad te maken.
Ik wens u voor nu een mooie jaarwisseling en een gezond 2021!
Met vriendelijke groet Robert
Hi Robert,
Zou je kunnen delen wat de volgende stappen zijn in het oplossen van de parkeer problematiek in Laakkwartier (omgeving Linneausstraat Boele van hensbroekstraat)? Behalve dat dit een bottleneck is voor het plaatsen van ORACS is het ook gevaarlijk. Gisteren stonden auto’s dusdanig geparkeerd dat ik er in een normale auto niet langs paste. Voor een brandweerwagen was helemaal geen ruimte.
Ik heb gehoord dat er meer parkeervergunningen zijn verkocht dan dat er parkeerplaatsen zijn. Kan je dit bevestigen?
Ik zie je reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Jan-Paul
Beste Jan-Paul,
Met het samenvoegen van de drie parkeergebieden in Laak zou nu in het hele gebied voldoende ruimte moeten zijn. Al snap ik dat iedereen graag voor eigen voordeur wil staan… Ik zal aan handhaving vragen om te controleren op de veiligheid in het gebied mbt de bereikbaarheid voor hulpdiensten.
Aloud Haags parkeerbeleid kent geen maximum in het aantal uit te geven vergunningen. Dat zorgt in veel wijken voor grote parkeerdruk. Het is daarom dat ik morgen in de gemeenteraad mijn voorstel verdedig om het aantal uit te geven vergunningen te maximaliseren tot het aantal beschikbare plekken in de wijk. Dit zou de parkeerdruk flink moeten gaan verlagen.
hartelijke groet Robert
Hi Robert,
Bedankt voor je antwoord. Hoe is het gisteren gegaan in de gemeenteraad? Ik hoop dat je ze hebt weten te overtuigen. Zal er ook een maximum aan parkeervergunningen per adres en een aanpassing worden gedaan aan de prijsstrategie (bv tweede vergunning een stuk duurder, andere prijzen voor bedrijfsvoertuigen)?
Persoonlijk vind ik het geen probleem om een stukje te lopen voor de auto.
Ik heb ook contact gehad met de afdeling die over de ORACS gaat. Zij vertellen mij dat de parkeerdruk nog rond de 105% procent is. ORACS kunnen alleen geplaatst worden als de parkeerdruk kleiner is dan 90%.
Wanneer verwachten jullie dat de parkeerdruk onder de 90% zakt. Zijn er ook al plekken aangewezen waar de ORACS komen te staan en hoeveel parkeerplaatsen zal dit “kosten”?
Alsnog bedankt voor het reageren en ik kijk uit naar je antwoord!
Mvg,
Jan-Paul
Ook ik ben een pure Hagenees. Uiteraard schelden we vrolijk op de overheid die er wat ons betreft niets van kan. Dat is altijd zo geweest en zal in mijn optiek niet veranderen in Den Haag.
Qua verkeersbeleid is er echt wel reden om te klagen. Het is onlogisch. Op wegen die 70 km aankunnen (lLozerlaan en aanrijdroute naar de Hubertustunnel) wordt 50 km afgedwongen. Als je echter 50 km rijdt dan wordt je voorbij geraasd door anderen met de nodige middelvingers. Help me dan aan de regels voldoen of maak de snelheid logischer.
Daarnaast is het aan de weg werken prima. Maar als je de A12 voor maanden afsluit ( wat trouwens waanzinnig is) dan sluit je niet ook nog eens de Hubertustunnel af. Doe je dat wel dan zet je met een vervelend soort van genoegen de stad willens en wetens vast.
Daarnaast is de parkeerdruk in mijn wijk Segbroek hoog. Als de gemeente dan werk aankondigt en 10-tallen parkeerplaatsen ontneemt en vervolgens geen werkzaamheden opstart dan leidt dat tot tenminste onbegrip.
Bewoners verbeteren hun woning. Begrijpelijk. Dat je dan 1 parkeerplek inneemt met een container dan begrijp ik dat. In onze straat is echter maandenlang 3 plekken bezet gehouden. Melden heeft geen zin.
Op dit moment is er echt teveel aan de hand. Dat leidt nu al maandenlang tot overlast. Een mens is dat ook eens zat. Het lijkt wel alsof die psychologie helemaal niet wordt gezien. Ik vind dat het openbaar bestuur ook aandacht moet hebben voor het welzijn van haar burgers. Op dat vlak zorgt het verkeersbeleid bij mij in ieder geval alleen maar voor ergernis, onbegrip en soms zelfs voor agressie.
Kunnen we daar eens mee stoppen?!