Vorige week mocht ik namens D66 deelnemen aan het verkiezingsdebat van de Mobiliteitsalliantie in Nieuwspoort. Een volle zaal met experts, belangenorganisaties en politici ging daar in gesprek over één van de thema’s die iedereen raakt: mobiliteit. Hoe houden we Nederland bereikbaar, duurzaam en betaalbaar in de komende jaren?
Mobiliteit is geen luxeproduct; het bepaalt of mensen kunnen meedoen. Of je op tijd op school of werk komt, familie kunt bezoeken, of een studie kunt volgen in een andere stad. Juist daarom moeten we nú keuzes maken die het openbaar vervoer versterken in plaats van uithollen.
Stop met bezuinigen op bereikbaarheid
Ik maakte in het debat duidelijk dat D66 een heldere prioriteit stelt: de bezuinigingen van het PVV/BBB/NSV/VVD-kabinet moeten worden teruggedraaid.
Als we dat niet doen, dreigt er een forse kaalslag in het openbaar vervoer. Denk aan minder treinen, minder bus- en tramlijnen in de grote steden, en hogere tarieven voor reizigers. Dat is niet alleen slecht voor de economie, maar vooral voor mensen die dagelijks van het OV afhankelijk zijn.
Goed openbaar vervoer is een basisvoorziening, net zo essentieel als onderwijs of zorg. Daarom moeten we het beschermen én verbeteren.
Investeren in een land dat in beweging blijft
D66 kiest voor vooruitgang, niet voor stilstand. Dat betekent: investeren in slimme, duurzame en toegankelijke mobiliteit.
Een paar van de D66 plannen op het gebied van mobiliteit:
🚄 Meer Europese treinverbindingen — zodat de trein een echt alternatief wordt voor het vliegtuig.
🚘🔋🚲 Deelvervoer op OV-knooppunten — om de eerste en laatste kilometers makkelijk, duurzaam en betaalbaar te maken.
⛴️ Sterke internationale bootverbindingen — ook over water willen we duurzaam verbonden blijven.
🚲 Meer en betere doorfietsroutes en stallingen — want elke treinreis begint vaak met een fietsrit.
🎫 Een Nederlandpas — waarmee je voor een vaste lage prijs overal met bus, tram, metro en trein kunt reizen.
💶 Extra investeringen in nieuwe spoorverbindingen — zodat we bouwen aan de infrastructuur van de toekomst.
Deze investeringen zijn niet alleen goed voor de reiziger, maar ook voor de economie, het klimaat en de leefbaarheid van onze steden en dorpen.
Mobiliteit is een keuze voor vrijheid
Wat mij raakte in het debat, is hoe breed het draagvlak is voor het idee dat mobiliteit mensen verbindt. Het gaat niet alleen over asfalt of rails, maar over vrijheid: kunnen gaan en staan waar je wilt. Dat is de kern van wat D66 belangrijk vindt.
Een land dat mensen de vrijheid wil geven om hun leven vorm te geven, moet zorgen dat ze kunnen bewegen; letterlijk. En dat begint bij betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar openbaar vervoer.
Tijd voor actie
We kunnen niet langer wachten. Zonder investeringen lopen we vast — letterlijk en figuurlijk. Bruggen, tunnels en spoorlijnen verouderen, busdiensten verdwijnen, en regio’s raken geïsoleerd. Dat scenario moeten we voorkomen.
Mijn boodschap in Nieuwspoort was daarom helder:
👉 Draai de bezuinigingen terug.
👉 Investeer in nieuwe verbindingen.
👉 Zorg dat iedereen, in stad én regio, kan blijven reizen.
Samen Nederland in beweging houden
Ik ben trots dat D66 durft te investeren in mobiliteit. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het nodig is. Een land dat vooruit wil, moet blijven bewegen.
Lees in ons verkiezingsprogramma wat we nog meer doen om Nederland bereikbaar te houden en duurzame keuzes te stimuleren:
🔗 Verkiezingsprogramma D66 – Het kan wél
Voor een verslag van het debat: https://mobiliteitsalliantie.nl/politieke-partijen-eensgezind-mobiliteit-is-topprioriteit/